بیماری هاپزشکی

همه چیز درباره دیابت نوع ۲ ،از علائم تا عوارض + رژیم غذایی برای دیابت نوع ۲• فارسی ها


دیابت یک بیماری مزمن پزشکی است که در آن سطح قند یا گلوکز در جریان خون شما تجمع می یابد. هورمون انسولین به انتقال گلوکز از خون شما به سلول های شما کمک می کند ، جایی که برای انرژی استفاده می شود. در دیابت نوع ۲ ، سلول های بدن شما آنطور که باید به انسولین پاسخ نمی دهند. در مراحل بعدی بیماری ، بدن شما ممکن است انسولین کافی تولید نکند.

علائم دیابت نوع ۲

در دیابت نوع ۲ ، بدن شما قادر به استفاده موثر از انسولین برای وارد کردن گلوکز به سلول های شما نیست. این باعث می شود بدن شما به منابع انرژی جایگزین در بافت ها ، ماهیچه ها و اندام های شما تکیه کند. این یک واکنش زنجیره ای است که می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند.

گرسنگی مداوم
کمبود انرژی
خستگی
کاهش وزن
تشنگی بیش از حد
تکرر ادرار
دهان خشک
خارش پوست
تاری دید

اگر سطح گلوکز خون شما به مدت طولانی بالا بوده است ، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت های مخمری
بهبودی آهسته ریدگی ها یا زخم های
لکه های تیره روی پوست شما ، وضعیتی که به آن acanthosis nigricans می گویند
درد پا
احساس بی حسی در اندام شما یا نوروپاتی

اگر دو یا چند مورد از این علائم را دارید ، باید به پزشک خود مراجعه کنید. بدون درمان ، دیابت می تواند تهدید کننده زندگی باشد. سایر علائم دیابت نوع ۲ را کشف کنید.

همه چیز درباره دیابت نوع ۲ ،از علائم تا عوارض + رژیم غذایی برای دیابت نوع ۲• فارسی ها

علل دیابت نوع ۲

انسولین یک هورمون طبیعی است. لوزالمعده شما آن را تولید می کند و هنگام غذا خوردن آن را آزاد می کند. انسولین به انتقال گلوکز از جریان خون شما به سلول های سراسر بدن کمک می کند ، جایی که برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲ ، بدن شما در برابر انسولین مقاوم می شود. بدن شما دیگر از هورمون به طور موثر استفاده نمی کند. این باعث می شود لوزالمعده شما بیشتر کار کند تا انسولین بیشتری تولید کند.

با گذشت زمان ، این می تواند به سلول های لوزالمعده شما آسیب برساند. در نهایت ، ممکن است لوزالمعده شما نتواند انسولین تولید کند.
اگر انسولین کافی تولید نمی کنید یا بدن شما به طور موثر از آن استفاده نمی کند ، گلوکز در جریان خون شما تجمع می یابد. این امر باعث می شود سلول های بدن شما از گرسنگی برای دریافت انرژی استفاده کنند. پزشکان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث این مجموعه رویدادها می شود.

ممکن است مربوط به اختلال عملکرد سلولی در پانکراس یا سیگنال دهی و تنظیم سلول باشد. در برخی افراد ، کبد گلوکز زیادی تولید می کند. ممکن است یک زمینه ژنتیکی برای ایجاد دیابت نوع ۲ وجود داشته باشد.

به احتمال زیاد ، ترکیبی از عوامل است که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

درمان دیابت نوع ۲

شما می توانید دیابت نوع ۲ را به طور موثر مدیریت کنید. پزشک به شما می گوید هر چند وقت یکبار باید سطح گلوکز خون خود را بررسی کنید. هدف این است که قند خون شما در محدوده خاصی بماند.

برای کنترل دیابت نوع ۲ این نکات را رعایت کنید:

غذاهای غنی از فیبر و کربوهیدراتهای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. خوردن میوه ، سبزیجات و غلات کامل به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می کند.

در فواصل منظم غذا بخورید

وزن خود را کنترل کنید و قلب خود را سالم نگه دارید. این بدان معناست که کربوهیدرات های تصفیه شده ، شیرینی ها و چربی های حیوانی را به حداقل برسانید.

روزانه حدود نیم ساعت ورزش هوازی انجام دهید تا به سلامت قلب کمک کنید. ورزش نیز به کنترل قند خون کمک می کند.

پزشک توضیح می دهد که چگونه علائم اولیه قند خون را که بیش از حد بالا یا پایین است تشخیص دهد و در هر شرایطی چه باید کرد. آنها همچنین به شما کمک می کنند تا بدانید کدام غذاها سالم هستند و کدام غذاها سالم نیستند.

همه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیازی به استفاده از انسولین ندارند. اگر این کار را می کنید ، به این دلیل است که لوزالمعده شما به تنهایی انسولین کافی تولید نمی کند. بسیار مهم است که انسولین را طبق دستور مصرف کنید. داروهای تجویزی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند.

رژیم غذایی برای دیابت نوع ۲

رژیم غذایی یک ابزار مهم برای حفظ سلامت قلب و سطح گلوکز خون در محدوده ایمن و سالم است. لازم نیست پیچیده یا ناخوشایند باشد.

رژیم غذایی توصیه شده برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ همان رژیم غذایی است که تقریباً همه باید از آن پیروی کنند. این به چند اقدام کلیدی خلاصه می شود:

طبق برنامه وعده های غذایی و میان وعده بخورید.
انواع غذاها را انتخاب کنید که دارای مواد مغذی بالا و کالری خالی کمی هستند.
مراقب باشید پرخوری نکنید.
برچسب مواد غذایی را بخوانید.

غذاها و نوشیدنی های خاصی وجود دارد که باید آنها را محدود یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید. این شامل:

غذاهای غنی از چربی های اشباع یا ترانس
گوشت گاو یا جگر
گوشت های فرآوری شده
مارگارین
محصولات پخته مانند نان سفید ، شیرینی
میان وعده های فرآوری شده
نوشیدنی های شیرین ، از جمله آب میوه ها
محصولات لبنی پرچرب
ماکارونی یا برنج سفید

حذف غذاهای شور و غذاهای سرخ شده نیز توصیه می شود. این لیست از غذاها و نوشیدنی های دیگر را بررسی کنید تا از داشتن دیابت در امان باشید.

غذاهایی که برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید است :

کربوهیدرات های سالم می توانند فیبر را برای شما تامین کنند. گزینه ها عبارتند از:

میوه ها
سبزیجات غیر نشاسته ای
حبوبات مانند لوبیا
غلات کامل مانند جو دوسر یا کینوا
سیب زمینی های شیرین

همه چیز درباره دیابت نوع ۲ ،از علائم تا عوارض + رژیم غذایی برای دیابت نوع ۲• فارسی ها

غذاهایی که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ مفید برای قلب هستند عبارتند از:

ماهی تن
ساردین
ماهی سالمون
ماهی کاد
دانه های کتان

روغن هایی مانند روغن زیتون ، روغن کانولا و روغن بادام زمینی
آجیل ، مانند بادام ، هل و گردو
آووکادوها

اگرچه این گزینه ها برای چربی های سالم برای شما مفید است ، اما کالری بالایی نیز دارد. اعتدال کلید تناسب اندام است. انتخاب لبنیات کم چرب همچنین مصرف چربی شما را تحت کنترل نگه می دارد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “چطور میتوان قد را دقیق اندازه گرفت؟ و راههای بلند قد شدن چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

مدیریت دیابت نوع ۲

ممکن است ما علل دقیق دیابت نوع ۲ را درک نکنیم ، اما می دانیم که عوامل خاصی می توانند شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهند.

عوامل خاصی خارج از کنترل شما هستند:

اگر برادر ، خواهر یا والدینی دارید که دیابت نوع ۲ دارند ، خطر شما بیشتر است.

شما می توانید در هر سنی به دیابت نوع ۲ مبتلا شوید ، اما با افزایش سن خطر شما افزایش می یابد. خطر شما به ویژه هنگامی که به ۴۵ سالگی می رسید بسیار زیاد است.

آمریکایی های آفریقایی تبار ، آمریکایی های اسپانیایی تبار ، آمریکایی های آسیایی ، جزایر اقیانوس آرام و سرخپوستان (سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا) بیشتر از قفقازی ها در معرض خطر هستند.

زنانی که به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا هستند ، در معرض خطر بیشتری هستند.

ممکن است بتوانید این عوامل را تغییر دهید:

اضافه وزن به این معنی است که بافت چربی بیشتری دارید و این باعث می شود سلول های شما در برابر انسولین مقاومت بیشتری داشته باشند. چربی اضافی در شکم خطر شما را بیشتر از چربی اضافی در ناحیه ران و ران افزایش می دهد.

اگر سبک زندگی بی تحرک داشته باشید ، خطر شما افزایش می یابد. ورزش منظم از گلوکز استفاده می کند و به سلول های شما کمک می کند تا بهتر به انسولین پاسخ دهند.

همچنین اگر دیابت بارداری یا پیش دیابت داشته باشید ، دو بیماری که ناشی از افزایش سطح گلوکز است ، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

همه چیز درباره دیابت نوع ۲ ،از علائم تا عوارض + رژیم غذایی برای دیابت نوع ۲• فارسی ها

 تشخیص دیابت نوع ۲

چه پیش دیابت داشته باشید یا نداشته باشید ، در صورت بروز علائم دیابت باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می تواند اطلاعات زیادی را از آزمایش خون بدست آورد. آزمایش تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش هموگلوبین A1C این آزمایش میزان متوسط ​​قند خون را در دو یا سه ماه گذشته اندازه گیری می کند. برای این آزمایش نیازی به روزه گرفتن ندارید و پزشک شما می تواند بر اساس نتایج تشخیص دهد. همچنین به آن آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله گفته می شود.

آزمایش قند خون ناشتا این آزمایش میزان گلوکز موجود در پلاسما را اندازه گیری می کند. ممکن است لازم باشد قبل از ابتلا به این بیماری هشت ساعت ناشتا باشید.

آزمایش تحمل گلوکز خوراکی در طول این آزمایش ، خون شما سه بار گرفته می شود: قبل ، یک ساعت بعد و دو ساعت بعد از نوشیدن دوز گلوکز. نتایج آزمایش نشان می دهد که بدن شما قبل و بعد از نوشیدنی چقدر خوب با گلوکز برخورد می کند.

 پیشگیری از دیابت نوع ۲

همیشه نمی توانید از دیابت نوع ۲ جلوگیری کنید. هیچ کاری نمی توانید در مورد ژنتیک ، قومیت یا سن خود انجام دهید.

با این حال ، چند تغییر در شیوه زندگی می تواند به تاخیر انداختن یا حتی جلوگیری از شروع دیابت نوع ۲ کمک کند ، خواه عوامل خطر دیابت مانند پیش دیابت داشته باشید یا نه.

رژیم غذایی

رژیم غذایی شما باید قند و کربوهیدراتهای تصفیه شده را محدود کرده و غلات کامل ، کربوهیدراتها و فیبرها را جایگزین آنها کند. گوشت بدون چربی ، مرغ یا ماهی پروتئین را تأمین می کنند. شما همچنین به اسیدهای چرب امگا ۳ سالم برای قلب از انواع خاصی از ماهی ، چربی های غیر اشباع و چربی های غیر اشباع نیاز دارید. محصولات لبنی باید کم چرب باشند.

این نه تنها آنچه می خورید ، بلکه میزان خوردن آن نیز اهمیت دارد. شما باید در مورد اندازه وعده ها دقت کنید و سعی کنید هر روز تقریباً در یک ساعت غذا بخورید.

همه چیز درباره دیابت نوع ۲ ،از علائم تا عوارض + رژیم غذایی برای دیابت نوع ۲• فارسی ها

ورزش

دیابت نوع ۲ با عدم تحرک خطرناکتر میشود . انجام روزانه ۳۰ دقیقه ورزش هوازی می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد. سعی کنید در طول روز نیز حرکت بیشتری انجام دهید.

مدیریت وزن

اگر اضافه وزن دارید احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر است. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام ورزش روزانه باید به شما در کنترل وزن کمک کند. اگر این تغییرات موثر واقع نشد ، پزشک می تواند توصیه هایی برای کاهش وزن ارائه دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: ۰ میانگین: ۰]



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن