پزشکیسلامت روان

تمرین مهربانی با خود • فارسی ها


“شما می توانید در سراسر جهان به دنبال کسی بگردید که بیش از خود شما سزاوار عشق و علاقه باشد و آن شخص را در هیچ کجا پیدا نکنید. شما خودتان به اندازه هرکسی در کل جهان سزاوار عشق و علاقه به خود هستید. “~ بودا

وقتی صحبت از مهربانی و دلسوزی می شود ، راحت تر می توانیم با دیگران رفتار کنیم تا با خودمان. ما تمایل داریم که به ازای هر اشتباه ، چه بزرگ و چه کوچک ، خود را تنبیه کنید. ما غالباً فراموش نمی کنیم یا حتی تصور نمی کنیم که خودمان ، شایسته مهربانی ، درک هستیم که با کمال میل و اشتیاق به دیگران می دهیم. به طور معمول ، ما خودمان را به دلیل نارسایی ها و کمبودهای خود بی وقفه انتقاد و قضاوت می کنیم ، فراموش می کنیم که محدودیت های ما باعث می شوند که ما انسان باشیم. چرا ما با خود اینقدر سخت گیری هستیم و چگونه مفهوم خود مهربان را معرفی کنیم و آن را در زندگی روزمره خود وارد کنیم؟

پیشنهاد می کنیم مقاله “عشق چیست؟ ” را نیز مطالعه بفرمایید.

چگونه مهربانی با خود را تمرین کنیم؟

ریشه های مهربانی با خود با فلسفه بودایی آغاز می شود اما این دکتر کریستن نف ، دانشیار توسعه انسانی و فرهنگ در دانشگاه تگزاس ، آستین بود که اولین کسی بود که تعریفی از مفهوم آن را ارزیابی و اجرا کرد. کار Neff سه مولفه اصلی خود شفقت را شناسایی می کند ، که به ما نشان می دهد چگونه آن را در زندگی روزمره تمرین کنیم. آنها شامل تمرین مهربانی نسبت به خود در مقابل خود داوری ، پذیرش و هوشیاری هستند. بیایید با دقت بیشتری به هر سه مولفه اصلی نگاه کنیم.

تمرین مهربانی با خود • فارسی ها

مهربانی نسبت به خود در مقابل خود داوری

اولین مولفه اصلی برای درک اهمیت این موضوع جایگزینی خود داوری با مهربانی به خود است. این کار با آگاهی از فرد شروع می شود تا با داشتن خونسردی ، ملایمت و حمایت از خود ، احساس دلسوزی کند ، نه این که زود قضاوت کنیم در مورد آنچه که ما به عنوان فعل یا اشتباه فعلی خود تصور می کنیم ، حتی در گذشته های دور ، انجام داده ایم. هنگامی که بتوانیم تفاوت بین تصمیم نادرست را با توجه به منابع و دانش موجود در آن زمان تشخیص دهیم ، فقط در این صورت است که می توانیم عمل خود شفقت را شروع کنیم و حتی ممکن است حتی روند بهبودی خود را نیز شروع کنیم.

بهبود وقتی شروع می شود که ما دانش ، بینش و آگاهی جدید خود را راهی برای یادگیری از تجربه گذشته – مثبت و منفی قرار دهیم. آیا دوست ندارید تجربیات خوب را تکرار کنید و یک بار برای همیشه از تمام صحبت های منفی نشخوارکننده درون سر خود صرف نظر کنید؟

این پیام دکتر نف به ما است که رنج ناامیدی در حالی که خود را سرزنش می کنیم هم یک فرآیند فکری بی نتیجه و هم خود تخریبی است. این فقط باعث اتلاف وقت گرانبها و تأثیر منفی بر سلامتی شما می شود. خوبی این است که این رفتار آموخته شده است. و هر آنچه آموخته شود ، قابل یادگیری نیست.

دکتر نف به عنوان یکی از بنیانگذاران مرکز خودآگاهی ذهنی ، به دنبال آموزش دیگران با روشهای ساده و در عین حال موثر است تا بتوانیم با وضوح ، درک و آرامش بیشتری برای خود  زندگی کنیم.

مردم معمولاً براساس منابع و دانشی که در زمان تصمیم گیری داشتند تصمیم می گیرند. ممکن است متوجه شوید که در گذشته انتظارات غیرواقعی از خود داشته اید ، اما نه بیشتر. قبل از اینکه درک مفهوم خود شفقت از بین رفته باشد ، هر انتخاب ضعیفی که انجام داده اید ، بوده اید را رها کنید.

این عبارت را به خاطر بسپارید- وقتی بهتر می دانیم ، بهتر هم عمل می کنیم .

این اشتباهات گذشته که ممکن است خودتان متوجه آنها بشوید اکنون باید درس های ارزشمند زندگی تلقی شوند. آگاهی ، هوشیاری و حضور بیشتر باعث تقویت احساس ارزش شخصی در فرد می شود.

پذیرش – پذیرفته شدن یعنی مهربانی با خود

این طبیعت ذاتی ماست که نمی خواهیم تصمیمات اشتباهی بگیریم … .. هر زمان ، مهم نیست که چقدر غیر منطقی به نظر برسد.

هنوز هم ، با در نظر داشتن این استدلال نادرست ، این اغلب در مواردی است که مشکلات شخصی ما حتی می توانند از گذشته مشکل ساز ، استرس زا ، چالش برانگیز و پیچیده تر شوند. اکنون زمانی است که باید توجه خود را به حرفهای درونی خود جلب کنیم. به صحبت کردن با خود گوش دهید. اگر می توانید با این مرحله ساده از گوش دادن به خود شروع کنید ، به سرعت خواهید آموخت که چگونه با سهولت و هوشیاری بیشتری ، احساس دلسوزی برای خود کنید.

در اینجا ، کلمه کلیدی پذیرش است. پذیرش اشتباهات خود و یافتن دلسوزی برای خود با وجود نتیجه ، کلید این فرآیند است. این ممکن است تنها مهمترین جنبه کل مفهوم خود شفقت باشد – تشخیص اینکه ناقص بودن چیزی است که ما را انسان می کند. دلسوزی برای خود بدان معنی است که انسانیت خود را ارج می نهید و می پذیرید.

ادامه این روند ، مکاشفه ای است که همه ما در این تجربه انسانی ، هرچند ، در تجربیات انسانی خود نیز سهیم هستیم. درک تمایز بین خود شفقت و خود ترحم بسیار ضروری است.

خود ترحم نوعی نگرش “وای بر من” است ، جایی که مردم چنان غرق در مشکلات خود می شوند ، فراموش می کنند که دیگران نیز مشکلات ، نگرانی های مشابهی دارند. وقتی با خود مهربان باشید متوجه میشوید که همه ما رنج می بریم و این باعث ایجاد احساس پیوند و درگیری می شود.

دلسوزی برای دیگران باعث می شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم. خوب است که احساس نیاز کنیم ، بدانیم که ما در حال تغییر هستیم حتی اگر هر بار یک نفر باشد. اگر چنین باشد ، دلیل بر این نیست که اگر نسبت به خود و همچنین دیگران دلسوز باشیم ، پاداش بیشتری ، افزایش خوشبختی و کیفیت زندگی بهتر را احساس خواهیم کرد. زیرا این دقیقاً همان چیزی است که تحقیقات نشان می دهد.

بسیاری از اوقات ما از تاریخی می آییم که شاید اجازه نداده است چیزی جز کمال داشته باشد. در اینجا ریشه این مسئله نهفته است که چرا ممکن است چیزی کمتر از کمال از خود انتظار نداشته باشیم.

اگر اینگونه باشد ، شناخت این الگو و تغییر طرز تفکر شما در ایجاد خود شفقت در زندگی خود مهم خواهد بود. مقایسه خود با دیگران و موفقیت های آنها ، در عین حال که در این مسیر به طور همزمان از خود انتقاد می کنیم ، غیرمولد ، خودپسند است و انرژی منفی را به همراه دارد که هیچ کس در زندگی آنها نمی خواهد و نیازی به آن ندارد. این فقط باعث بدتر کردن ، بسیار بدتر شدن اوضاع می شود.

در این حالت ، خودآگاهی کلید تغییر این طرز فکر است. وقتی اوضاع دقیقاً همانطور که برای آنها برنامه ریزی کرده ایم پیش نرفته اند ، می توانیم احساسات نامعقول و فراگیر ایجاد کنیم ، که به نوبه خود می تواند ما را به این فکر بیندازد که تنها ما رنج می بریم در حالی که ظاهراً بقیه خیلی بهتر از ما هستند. شفقت به خود باعث می شود شما دریابید که در رنج و ناامیدی تنها نیستید و این زمانی است که باید به دنبال پشتیبانی باشید. برای حمایت از یک درمانگر یا یک دوست معتمد تماس بگیرید. با هرکسی که احساس راحتی می کنید با او راحتتر ارتباط برقرار کنید.

تمرین مهربانی با خود • فارسی ها

تمرین ذهن آگاهی برای مهربانی بیشتر با خود

بسیار مهم است که یک رویکرد متعادل نسبت به احساسات منفی خود ایجاد و حفظ کنید ، به طوری که نه احساسات و احساسات همراه آنها را سرکوب کرده و نه بیش از حد تأکید کنید. اینجاست که ذهن آگاهی به تصویر می آید. وقتی با ذهنی از احساسات منفی و الگوهای فکری خود آگاه شوید ، می توانید وضوح بیشتری کسب کرده و به آنها متفاوت بنگرید ، دیدگاه و بینش بهتری نسبت به افکار و رفتارهای بعدی خود کسب کنید.

به زبان ساده – احساسات خود را سرکوب نکنید و احساسات خود را انکار نکنید. نسبت به خود معتبر و واقعی باشید. احساسات خود را احساس کنید و تصدیق کنید که با این کار ، در حال حاضر از خود شفقت استفاده می کنید. به خود یادآوری کنید – “این سخت است. این دردناک است. این درد می کند. این زمانی است که باید با خودم مهربان و دلسوز باشم. “

پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه خود را ببخشیم؟ ” را نیز مطالعه بفرمایید.

 حرف پایانی درباره مهربانی با خود

تمرین مهربانی با خود • فارسی ها

ممکن است سرنوشت برخی از اتفاقات رخ داده باشد اما با این وجود ، شما بر شیوه هایی که تصمیم می گیرید به آنها واکنش نشان دهید کنترل دارید. این زمانی است که می توانید شکست ها را به پیروزی تبدیل کنید. هنگامی که این تغییر آگاهی را تجربه کردید ، ممکن است متوجه شوید که کنار گذاشتن منتقد درونی شما می تواند قدرتمند باشد.

مهربانی با خود گامی در جهت توانمندسازی خود است و با توانمند سازی ، می توانید تحول خوشایند و غالباً عظیم را در زندگی خود ایجاد کنید. اگر این نوع زندگی ای است که شما بدنبال آن بوده اید ، از اینجا شروع کنید ، همین حالا شروع کنید -دلسوز خودتان باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: ۰ میانگین: ۰]



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن